Přístrojové desky - Přístrojová deska Ford Focus MK2 (2005-2007), C-Max - 4M5T-10849-ER - benzín (malý dlouhý černobílý LCD)

Přístrojová deska, nebo také kombinovaný přístroj (instrument cluster), je centrální informační jednotkou před řidičem. Zobrazuje základní údaje o vozidle – rychlost, otáčky motoru, stav paliva, teplotu chladicí kapaliny, varovné kontrolky a u novějších modelů i informace z palubního počítače nebo multimediálního systému.

Vývoj přístrojových desek u Fordu

  • Starší modely (např. Fiesta MK4, Focus MK1, Mondeo MK2) měly přístrojové desky s klasickými analogovými ukazateli a základními kontrolkami. Některé verze nabízely malé displeje pro ukazatel kilometrů a jednoduchý palubní počítač.

  • Novější modely (Focus MK2, Mondeo MK3–MK4, C-Max) přinesly kombinaci analogových přístrojů a digitálních displejů, které poskytují více informací – od spotřeby paliva až po servisní intervaly. Tyto přístroje jsou často propojené s dalšími jednotkami ve vozidle, například s GEM nebo BCM.

  • Moderní Fordy (Focus MK3, Mondeo MK5, Kuga, Fiesta MK7+) mají přístrojové desky s velkými multifunkčními displeji, které zobrazují navigaci, telefonní funkce, multimédia i asistenční systémy. V některých modelech už se používají plně digitální přístrojovky.

Typické závady přístrojových desek

  • Zhasínání nebo blikání displeje

  • Nečitelné podsvícení

  • Nepracující otáčkoměr nebo rychloměr

  • Chyby komunikace s řídicími jednotkami (CAN-BUS)

  • Vynulování kilometrů nebo zamrzání displeje

  • Nemožnost nastartování vozidla – v některých modelech je v přístrojové desce integrován imobilizér, a pokud je deska vadná, může zablokovat startování.

Výměna a kompatibilita

  • U starších modelů lze přístrojovou desku měnit relativně snadno, často jen s přehráním počtu kilometrů.

  • U novějších modelů je přístrojovka spárovaná s řídicí jednotkou motoru (PCM) a imobilizérem, takže je nutné provést přizpůsobení pomocí diagnostiky (např. ForScan).