Alternátory - Vozidlo - Ford Fiesta MK5 (2002-2005)

Jak poznat špatný alternátor?

Vadný alternátor se projevuje několika typickými příznaky:

  • Kontrolka dobíjení na přístrojové desce (červená baterie)

  • Slabý nebo vybíjející se akumulátor i po delší jízdě

  • Problémy se startováním

  • Kolísající jas světlometů nebo blikající osvětlení

  • Elektronika vozu (rádio, klimatizace, palubní deska) funguje nestabilně

Jaké má být správné napětí?

Správně fungující alternátor udrží napětí v palubní síti v rozmezí:

  • Na volnoběh: cca 13,8 – 14,5 V

  • Při vyšších otáčkách: max. kolem 14,8 V

  • Pokud je napětí trvale pod 13 V → alternátor nedobíjí

  • Pokud stoupá nad 15 V → regulátor napětí je vadný a hrozí poškození elektroniky

Vývoj alternátorů u Fordu

U starších modelů Ford byly alternátory jednoduché, s integrovaným regulátorem napětí. Novější vozy – například Focus MK2, Mondeo MK4, Fiesta MK7 – používají tzv. inteligentní dobíjení, kdy alternátor komunikuje s motorovou jednotkou (PCM) a přizpůsobuje dobíjení podle zátěže a spotřeby.